خانه » وبلاگ » نحوه نصب رولپلاک پروانه ای پلاستیکی

نحوه نصب رولپلاک پروانه ای پلاستیکی

نحوه نصب رولپلاک پروانه ای پلاستیکی

عناوین محتوایی که می خوانیم .

برای نصب کردن رولپلاک پروانه‌ای پلاستیکی در مرحله اول می‌بایست محل قرار گرفتن رولپلاک را متناسب با اندازه و سایز، پیش حفاری کرد. این کار به وسیله ابزاری مثل دریل و مته صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که بعد از دریل کاری، درون حفره باید تمیز شود. در مرحله بعدی رولپلاک پروانه‌ای درون حفره قرار می‌گیرد. بعد از قرار‌گیری درون حفره پره‌های رولپلاک از هم باز می‌شوند و با سطح به صورت مماس قرار می‌گیرند. این حالت باعث درگیری رولپلاک با سطح خواهد شد و اتصالی محکم ایجاد می‌کند. در مرحله بعد پیچ و سایر اجزای اتصال روی رولپلاک بسته خواهند شد.

انواع رولپلاک پروانه ای

رولپلاک پروانه‌ای انواع مختلفی دارد و می‌توان آن‌ها را از نظر نوع یا جنس به دو دسته رولپلاک فلزی یا پلاستیکی تقسیم کرد. رولپلاک‌های پروانه‌ای پلاستیکی، یکی از رایج‌ترین مدل‌های رولپلاک هستند که کاربردهای بسیاری هم دارند. به‌ طور کلی با توجه به خواص هر کدام از این متصل‌کننده‌ها، می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد.

رولپلاک دیوار گچی

رولپلاک دیوار گچی یک نوع اتصال‌دهنده می‌باشد که به منظور محکم کردن اجسام بر روی دیوار گچی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیوارهای گچی شکننده هستند و در صورتی که بخواهید چیزی را به طور مستقیم به آنها بکوبید، ممکن است ترک بخورند و خرد شوند؛ به همین دلیل باید از رولپلاک‌های گچی استفاده کرد.

رولپلاک پروانه‌ ای فلزی

رولپلاک‌ پروانه‌ای فلزی از جنس فلز یعنی آهن، فولاد یا استیل تولید می‌شود. به طور کلی، از رولپلاک‌ فلزی برای پروژه‌های استفاده می‌شود که نیاز به استحکام بالایی دارند و سطح قرار است وزن بالایی تحمل کند. از رولپلاک پروانه‌ای فلزی به منظور نصب در سطح سیمانی، بتنی و سنگی استفاده خواهد شد. در کل کاربرد این رولپلاک‌ها در پروژه‌های ساختمانی و سازه‌ای می‌باشد.

رولپلاک پروانه ای کناف

رولپلاک پروانه‌ای کناف، برای نصب در کناف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، کناف یک سازه‌ گچی با پایه فلزی می‌‌باشد که در دکوراسیون‌های داخلی ساختمان‌ روی سقف یا قسمت‌هایی از دیوار منازل نصب می‌شوند. برای نصب کردن قسمت‌های فلزی یا گچی کناف بر روی سقف یا دیوار، استفاده از رولپلاک پروانه‌ای کناف بهترین گزینه است. این نوع رولپلاک را در ابعاد و سایزهای مختلفی متناسب با سایز قسمت های کناف تولید می شوند. نحوه نصب رولپلاک پروانه ای فلزی هم مانند سایر رولپلاک‌ها است.

نحوه نصب پیچ پروانه ای

برای نصب پیچ پروانه ای، به صورت زیر عمل کنید:

  • اول از همه جای مورد نظر خود را تعیین کرده و سپس با ضربه زدن به دیوار اطمینان پیدا کنید که دیوار تو خالی بوده و توسط دریل آن را سوراخ نمایید.
  • توجه کنید که سایز سوراخ مته باید از قطر پیچ شما بزرگتر باشد.
  • سوراخ می‌بایست در اندازه و سایزی باشد که مهره پروانه‌ای از آن عبور نماید.
  • اگر می‌خواهید قفسه یا پایه تلویزیون خود را نصب کنید، مطمئن بشوید که رزوه‌ پیچ از سوراخ زده شده رد خواهد شد و سر پیچ بزرگ بوده و از بین نمی‌رود.
  • شما می‌توانید از یک واشر اضافی استفاده کنید تا سایز سر پیچ را زیادتر نمایید.

پیچ پروانه ای سقف کاذب

رولپلاک و پیچ پروانه‌ای سقف کاذب مخصوص سقف و دیواری می‌باشد که برای نصب آن‌ها نمی‌توان از پیچ یا رولپلاک معمولی استفاده کرد. این محصول موجب می‌شود که پایه به خوبی به دیوار و سقف محکم گردد و در صورت جا‌به‌جا شدن پرده مشکلی برایش به وجود نیاید.

انواع رولپلاک

رولپلاک ‌ها در انواع مختلفی برای متریال‌ ها و شرایط خاص موجود هستند. انتخاب نوع رولپلاک مناسب برای کار خود بسیار مهم است. همچنین، اندازه رولپلاک نیز باید با اندازه مته مورد استفاده مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر می‌ خواهید رولپلاک با قطر ۶ میلیمتر نصب کنید، مته ‌ای با همان قطر باید استفاده کنید.

  • رولپلاک یونیورسال

این نوع رولپلاک پلاستیکی در انواع مختلف موجود است. با نصب آن در سوراخی که با دریل چکشی ایجاد کرده ‌اید، می‌ توانید اجسام را به سطح محکمی متصل کنید. برای نصب، رولپلاک را در سوراخ قرار دهید و سپس پیچ را درون آن بگیرید. حتماً از نوع مناسبی از پیچ برای هر نوع رولپلاک استفاده کنید تا نصب به درستی انجام شود.

  • رولپلاک چکشی

این نوع رولپلاک دارای میخ فلزی یا پیچ خاصی است که با استفاده از چکش داخل رولپلاک جا می ‌افتد. از رولپلاک چکشی برای نصب سریع‌ تر اجسام بر روی پنل ‌ها، تیرهای چوبی، قاب پنجره، پانل سقف و روکش دیوار استفاده می ‌شود. در صورت نیاز، پس از کوبیدن پیچ، می ‌توانید آن را با پیچ‌ گوشتی محکم ‌تر کنید.

  • رولپلاک پروانه‌ ای

این نوع رولپلاک پلاستیکی مناسب برای دیوارهای توخالی است و دارای دو بخش است. زمانی که پیچ را محکم می ‌کنید، قسمت پشتی رولپلاک به سمت جلوی آن تا می ‌شود. این نوع رولپلاک دارای ۴ پر است و برای سوراخ ‌های کم عمق بسیار مناسب است. از رولپلاک پروانه‌ ای برای نصب اشیاء مانند تابلوهای نقاشی، آینه و دکوری ‌های سبک استفاده می ‌شود. این نوع رولپلاک اتصال محکمی را در دیوارهای گچی و مواد مشابه فراهم می‌ کند.

  • رولپلاک انکر بولت

این نوع رولپلاک زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که نیاز به تحمل بارهای سنگین مانند یک قفسه بزرگ داریم. انکربولت دارای تحمل وزن بالا است و به طور تخمینی حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن را تحمل می‌ کند. هنگامی که پیچ یا قلاب محکم می ‌شود، قسمت مخروطی به داخل کشیده می‌ شود و بخش فلزی رولپلاک باز می‌ شود تا به متریال اطرافش فشار وارد کند.

  • رولپلاک کناف

این نوع رولپلاک برای ایجاد قسمت ضخیمی در دیواره‌ های تو خالی استفاده می‌ شود. وقتی پیچ داخل رولپلاک قرار می ‌گیرد و محکم می ‌شود، رولپلاک گسترده می‌ شود و مانند چتر خمیده می ‌شود. از این نوع رولپلاک در انواع پانل ‌ها و همچنین برای نصب اشیای سبک روی سقف استفاده می‌ شود.

  • رولپلاک سقفی

این نوع رولپلاک برای نصب روی سقف و دیوارهای توخالی استفاده می‌ شود. آن دارای پره ‌های فنری است که روی رزوه‌ های پیچ نصب شده ‌اند. نحوه استفاده از آن به این صورت است که با پره‌ های فنری داخل سوراخ قرار داده می‌ شود و هنگامی که پیچ محکم می ‌شود، پره‌ های فنری باز می‌ شوند.

نکات مهم نصب انواع رولپلاک

برای نصب هر چیزی روی دیوار یا سقف، نیاز به استفاده از رولپلاک داریم. انتخاب بهترین نوع رولپلاک برای پروژه‌ ما به نوع متریال دیوار بستگی دارد. به عنوان مثال، رولپلاک ‌های متنوعی برای بتون، آجر، سیمان، سنگ، بلوک ‌های ساختمانی، تو خالی‌ های چوبی و دیواره‌ های گچی وجود دارند.

ضمن خرید پیچ و رولپلاک نما ساختمان، حتماً باید مطمئن شویم که این دو مورد با یکدیگر سازگاری دارند. در انتخاب پیچ، بهتر است پیچ ‌های با کیفیت را انتخاب کرده و از پیچ و رولپلاک ساختمان، ساخته شده از جنس نایلون استفاده نماییم. باید به یاد داشت که رولپلاک ‌های پلاستیکی نهایتاً ابزارهای نگهدارنده ‌ای نیستند و همچنین پیچ ‌های نوعی کیفیت پایین هنگام محکم شدن به راحتی ممکن است خمیده شوند یا از هم بپاشند.

تفاوت بین رولپلاک‌های ساده، پلاستیکی و پروانه ‌ای

تفاوت بین رولپلاک ‌های ساده، پلاستیکی و پروانه ‌ای به موارد زیر برمی ‌گردد:

  • رولپلاک ساده

– رولپلاک ‌های ساده معمولاً از مواد فلزی ساخته می ‌شوند و دارای شکلی استوانه ‌ای و ساده هستند.

– این نوع رولپلاک برای نصب در دیواره ‌ها و سقف ‌های متریال ‌های مختلف مناسب است.

– نحوه نصب آن بسیار مستقیم و ساده است و معمولاً با استفاده از پیچ و میلگرد انجام می‌ شود.

– رولپلاک ‌های ساده در اندازه‌ ها و طرح‌های متنوعی موجود هستند.

  • رولپلاک پلاستیکی

– رولپلاک ‌های پلاستیکی از مواد پلاستیکی تولید می‌ شوند و دارای ساختاری سبک و قابل انعطاف هستند.

– این نوع رولپلاک ‌ها بیشتر برای نصب در دیواره ‌های تو خالی و سطوحی که نیاز به تخریب نکردن دیوار دارند، مناسب هستند.

– نصب رولپلاک پلاستیکی با ایجاد فشار دستی و یا با استفاده از ابزارهای ساده انجام می‌ شود. آن ها به دیوار چسبیده و محکم می‌ شوند.

– رولپلاک‌ های پلاستیکی به دلیل سبکی و طراحی مناسب در برخی کاربردها مثل نصب تابلوها و دکوری ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

  • رولپلاک پروانه ‌ای

– رولپلاک ‌های پروانه ‌ای دارای شکل چهار پره شبیه به پروانه هستند و از مواد متنوعی مثل فلز، پلاستیک یا چوب تولید می ‌شوند.

– این نوع رولپلاک ‌ها معمولاً در سوراخ‌ های کم عمق و مخفی نصب می ‌شوند و برای نصب اشیاء سبک مثل تابلوها، آینه ‌ها و دکوری‌ ها مناسب هستند.

– نصب رولپلاک پروانه ‌ای به این صورت انجام می ‌شود که پس از ایجاد سوراخ در دیوار، رولپلاک داخل سوراخ قرار داده شده و با باز کردن پروها یا پیچ‌ های مربوطه در موقعیت محکمی قرار می‌ گیرد.

بنابراین، تفاوت ‌های اصلی میان این سه نوع رولپلاک در مواد ساخت، کاربردها، و نحوه نصب آنها وجود دارد، و انتخاب مناسب ‌ترین نوع رولپلاک به وابستگی به نیازها و شرایط پروژه مورد نظر خواهد بود.

پیچ و رولپلاک نما

در پایان، نصب پیچ و رولپلاک نمای ساختمان امری بسیار مهم و اساسی است. توجه به نوع رولپلاک مناسب برای متریال دیوار و شرایط پروژه، همچنین استفاده از پیچ ‌های با کیفیت از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. تمام انواع رولپلاک‌ ها، ساده، پلاستیکی و پروانه‌ای، مزایا و کاربردهای خود را دارند و باید با دقت مناسب برای هر پروژه انتخاب شوند.

رولپلاک ‌های ساده با ساختار متناسب و مقاومت بالا مناسب برای نصب در انواع متریال‌ ها هستند. رولپلاک‌ های پلاستیکی به دلیل سبکی و انعطاف‌ پذیری در سطوح تو خالی و کاربردهای دکوری مفیدند. و در نهایت، رولپلاک‌ های پروانه‌ ای برای نصب اشیاء سبک و تخریب کم دیوارها مناسب هستند.

ارسال یک دیدگاه