خانه » وبلاگ » استاندارد های شیشه ساختمان در اروپا

استاندارد های شیشه ساختمان در اروپا

استاندارد های شیشه ساختمان در اروپا

عناوین محتوایی که می خوانیم .

تعدادی از استاندارد های شیشه ساختمان در اروپا به نحوی تدوین شده اند که در آنها علاوه بر ملاحظات انتخاب، نصب و استفاده از شیشه در ساختمان ها، مواردی دیگری مانند ساخت، آزمایش، و علامت گذاری اجزای شیشه ای ساختمان نیز تحت پوشش قرار گرفته است. البته استفاده از این استانداردها و رعایت ملاحظاتی که در آن ها مطرح شده است معمولا جنبه الزام و اجبار ندارد. با این حال میتوان از آنها به عنوان یک نقطه شروع مناسب و یک راه حل منطقی برای برطرف کردن مشکل بهره گرفت. از سوی دیگر، با استفاده از این استانداردها میتوان اطمینان حاصل کرد که معیارها و ملاحظات مطرح شده در آیین نامه ها نیز تحت پوشش قرار میگیرند. در ادامه این مقاله مهمترین و پرکاربردترین استانداردهایی که مستقیما با کاربرد شیشه در ساختمانها مرتبط است را مطرح میکنم.

استاندارد شیشه 6262:2005 BS

این استاندارد که در زمینه کاربرد شیشه در ساختمان ها تدوین شده، به تازگی در هفت بخش مجزا مورد بازبینی قرار گرفته است. در این استاندارد توصیه هایی برای طراحی، نماشویی شیشه، نصب و نگهداری از شیشه های قائم و ورقهای پلاستیکی شفافی که به عنوان شیشه در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد مطرح شده است. بخشهای اول، دوم، چهارم و ششم از این استاندارد ارتباط بیشتری با موضوع این مقاله دارند. بنابراین در ادامه این مقاله به شرح مختصری از مضمون بخشهای مذکور از استاندارد 6262:2005 BS بسنده می کنیم.

بخش اول از استاندارد شیشه 6262:2005 BS

استاندارد BS 6262:2005تحت عنوان روش کلی انتخاب شیشه، به بررسی رویکردهای کلی در طراحی و انتخاب شیشه در ساختمان ها اختصاص داده شده است. علاوه بر آن در این استاندارد ملاحظات و معیارهای قانونی مطرح شده در آیین نامه ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم استاندارد شیشه 6262:2005

بخش دوم ازاستاندارد 6262:2005 BS تحت عنوان استاندارد استفاده از شیشه در ساختمان ها از دیدگاه انرژی، نور و صوت منتشر شده که در آن اطلاعات و توصیه هایی در زمینه شیشه های قائم در ساختمان ها مطرح شده است. همچنین در این بخش از استاندارد تاثیر شیشه های ساختمان بر مسایلی مانند انرژی، نور و صوت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش چهارم استاندارد شیشه 6262:2005

بخش چهارم از استاندارد 6262:2005 BS تحت عنوان استاندارد ایمنی اجزای شیشه ای در مقابل برخورد افراد، منتشر شده که در واقع بخش عمده ای از آن برگرفته از آیین نامه ADN است که پیش از این مطرح شد. ولی در این بخش از استاندارد «مکان های بحرانی ساختمان» مانند حمام و سالن های ورزشی سرپوشیده نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این استاندارد در مقایسه با آیین نامه ADN با تفصیل بیشتری ارایه شده است. بخشی از این استاندارد نیز بر مبنای استاندارد محصولات EN و استاندارد 12600:2002 EN ارایه شده که در آن دسته بندی و علامت گذاری شیشه های تخت مورد توجه قرار گرفته است.

بخش ششم استاندارد شیشه 2005 :6262 BS

بخش ششم از استاندارد 6262:2005 BS تحت عنوان استاندارد کاربردهای خاص منتشر شده که بخش عمده آن به ارایه اطلاعات و توصیه هایی در زمینه کاربرد شیشه های قائم در دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان، نحوه به کارگیری درزگیرهای سازه ای، محکم کردن دیوارهای شیشه ای با استفاده از پیچ، درهای ورودی، درهای بدون قاب و آینه هااختصاص داده شده است.

استاندارد شیشه 6180:1995 BS

استاندارد BS6180:1995 تحت عنوان استاندارد ساخت نرده های محافظ در داخل و پیرامون ساختمان تدوین و منتشر شده است. در استاندارد شیشه ساختمان در اروپا توصیه هایی درباره روش طراحی و ساخت نرده های محافظ به عنوان یک وسیله ایمنی برای افراد و یا ابزاری برای محدود و یا کنترل کردن حرکت افراد و وسایل نقلیه ای که در داخل ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند مطرح شده است. در این استاندارد توصیه هایی درباره کاربرد شیشه وحفاظ های شیشه ای نیزمطرح شده است.

استاندارد شیشه 2001: 8300 BS

در این استاندارد روش های طراحی ساختمان و چگونگی ساخت آن ضمن برآورده ساختن نیاز افراد معلول مطرح شده است. این استاندارد روش های طراحی در اماکن مسکونی و غیر مسکونی را در بر گرفته است. با توجه به جامع بودن این استاندارد در آن مباحثی از قبیل ملاحظات طراحی پارکینگ، مسیرهای ارتباطی داخلی و پیرامونی، درهای ورودی و قسمت های داخلی ساختمان تحت پوشش قرار گرفته است.

در استاندارد 8300:2001 BSمعیارها و ملاحظات مربوط به نحوه استفاده از شیشه در قسمت هایی از ساختمان مانند درهای ورودی، درهای داخلی، راهروها، کف طبقات، پنجره ها، دیوارهای شیشه ای، بخش پذیرش ،آسانسورها، سرویسهای بهداشتی و سایر بخش های ساختمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

سایر استانداردهای شیشه

علاوه بر استانداردهای معرفی شده در این مقاله، تعداد قابل توجهی از استاندارد های شیشه ساختمان در اروپا که درباره استاندارد انواع شیشه ها، شیوه نصب، ایمنی، مقاومت در برابر آتش سوزی و سایر موضوعات مرتبط موجود است که در مقالات بعدی به آنها اشاره میکنیم .

 

 

ارسال یک دیدگاه