خانه » وبلاگ » ابعاد سنگ نما

ابعاد سنگ نما

ابعاد سنگ نما

عناوین محتوایی که می خوانیم .

سنگ‌هایی که در نمای ساختمان به کار برده می‌شوند، معمولا به دو قسمت نمای داخلی و خارجی تقسیم‌بندی خواهند شد. در بیشتر مواقع در نمای بیرونی ساختمان از سنگ تراورتن و در نمای داخلی هم سنگ مرمریت و چینی استفاده می‌شود. اما با این حال خیلی از افراد دوست دارند در مورد ابعاد سنگ نما بیشتر بدانند. به طور کلی:
ابعاد سنگ نما 40 طولی می‌باشد. 40 طولی به سنگی گفته خواهد شد که عرض 40 سانتی‌متری و طول متغیری دارد.
ابعاد سنگ نما‌ها حتی می‌تواند کوچکتر از 40 طولی هم موجود باشد. یعنی در بازار، سنگ نما‌هایی با ابعاد 30 و 35 طولی هم وجود دارند که نسبت به ابعاد و سایز نمونه‌های 40 طولی قیمت مناسب‌تری دارند و از بازی رنگ بیشتری هم برخوردار هستند.

ضخامت سنگ نما

سنگ‌های ساختمانی متناسب با نوع مصرف آن ها در ضخامت های مختلفی برش زده خواهند شد. ضخامت سنگ نما برای پله‌ها، نما و حتی کف ساختمان متغیر می‌باشد. توجه کنید که:

  • در حالت استاندارد بهتر است که ضخامت سنگ نما بسیار نازک باشد؛ چون که پس از نصب، معمار مطمئن می‌شود که وزن ساختمان کمتر شده و مقاومت بیشتری خواهد داشت.
  • برای نمونه در کشورمان، ضخامت سنگ‌ نمای ساختمان ۱.۶ سانتی‌متر است.
  • البته عدد دقیق ضخامت سنگ‌ نما متناسب با نوع کارخانه‌‌ای که آن را برش می‌زند، متفاوت خواهد بود؛ ولی به طور کلی اختلاف برش آن‌ها حدودا ۲ میلی‌متر می باشد.

متره سنگ ساختمان

از آنجایی که سنگ نما‌ها در اندازه و طرح‌های گوناگونی تولید و برش زده می‌شوند؛ در نتیجه متره سنگ ساختمان باید به صورت دقیق محاسبه شود. متره سنگ ساختمان به صورت زیر انجام می‌شود.

  1. سنگ کار اطلاعات دقیق مربوط به مساحت بیرونی ساختمان را محاسبه می‌کند.
  2. در مرحله بعد اندازه سنگ انتخابی را در نظر خواهد گرفت.
  3. طبق اصول ریاضی، سنگ کار مساحت کلی را بر روی مساحت سنگ تقسیم کرده و تعداد سنگ مورد نیاز را محاسبه می کند.
  4. حالا تعداد سنگی که بدون برش نصب می‌شوند و همچنین متر مربع سنگ‌های دور ریز شده مشخص می‌شود.
    با این کار می‌توان فهمید سنگ‌هایی که در سایزهای کوچک و بزرگ برش زده شده‌اند را چطور برحسب طرح آن‌ها روی نما نصب کرد.
  5. یک متخصص سنگ کار ماهر پیش از آغاز کار تمامی این محاسبات را دقیقا محاسبه کرده و همه ریزه کاری‌ها را در نظر می‌گیرد تا در زمان نصب سنگ، دچار سردرگمی نشود.

ابعاد سنگ

به طور کلی، سنگ‌ های ساختمانی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. این سنگ‌ها متناسب با موقعیت و همچنین فضای قرار گیریشان در ابعاد مختلفی مورد فرآوری قرار خواهند گرفت. از طرفی در نظر داشته باشید که ابعاد سنگ نمای بیرونی با داخلی نیز متفاوت خواهد بود. یعنی سنگ‌هایی که باید در نمای سازه‌ها به کار بروند، شامل دو بخش داخلی و خارجی می‌باشند.

عرض سنگ نما

سنگ‌ نماهای ساختمانی با عرض‌های گوناگون در کارخانه‌ها برش داده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها را می‌توان برای قسمت خاصی از ساختمان به کار برد. در مورد عرض سنگ نما باید بگوییم که: بزرگترین ابعادی که از یک کوپ سنگ برش داده می‌شود (اسلب)، معمولا از ۱۲۰×۲۲۰ سانتی‌متر بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که عرض این سنگ‌ها در تمام کشور‌ها یکسان می‌باشد و معمولا عرض برش‌های بزرگتر را براساس سایز سنگ اسلب می‌زنند. به طور کلی عرض این سنگ‌ها ۲ تا ۳ متر می‌باشد.

ابعاد سنگ تراورتن

ابعاد سنگ تراورتن حدودا 40 طولی می‌باشد؛ یعنی عرض آن‌ها 40 سانتی‌متر و طولشان متغیر است. به طور کلی در انتخاب ابعاد سنگ تراورتن باید به طول، قد و همچنین پا سنگ دقت کرد. هر چقدر قد و پا سنگ تراورتن بلند‌تر باشد، یعنی نمای سازه زیباتر خواهد شد و استحکام سنگ‌ها هم بیشتر است. ابعاد کوچکتر این سنگ‌ها یعنی ۲۰، ۳۰ و ۳۵ طولی غیر متعارف‌تر بوده و قیمت‌های کمتری دارند.

ابعاد سنگ نما رومی

ابعاد سنگ نما رومی هم درست مانند سنگ تراورتن است؛ به خاطر آن که برای نماهای رومی به طور معمول از سنگ‌های تراورتن استفاده می‌شود. در بخش قبل به ابعاد این سنگ اشاره شد.

ابعاد سنگ تراورتن سفید

ابعاد سنگ تراورتن سفید هم مانند سایر نمونه‌های این سنگ معمولا 40 طولی است. البته همانطور که گفتیم سایز‌های دیگر این سنگ‌ها هم توسط سنگ بری‌ها تولید می‌شوند اما نمونه استاندارد آن‌ها ۴۰ طولی است.

ابعاد سنگ تراورتن گرانیت

ابعاد سنگ تراورتن گرانیت موجود در بازار، حدودا ۳۰، ۴۰، ۶۰، ۱۵۰ و ۲۴۰ می‌باشد. همچنین ضخامت این نوع سنگ از ۱۰ میلی متر شروع شده و تا سایز ۱۸، ۲۰ و ۳۰ میلی‌متر هم می‌رسد. ولی به هر حال، استاندارد اندازه برش سنگ تراورتن گرانیت ۶۰x۶۰ است.

ابعاد سنگ کف

در مورد ابعاد سنگ کف ساختمان هم باید بگوییم که سایز آن‌ها می‌تواند به صورت زیر باشد.

  • 40×40
  • 50×50
  • 60×60
  • 80×80
  • 30×40
  • 35×40

به طور کلی، ابعاد سنگ کف اگر کوچک‌تر از 40 در 40 باشد، از قیمت مناسبتری در مقایسه با ابعاد‌های استاندارد برخوردار خواهد بود.

ابعاد سنگ اسلب

ابعاد سنگ اسلب معمولاً 120× 220 سانتی‌متر می‌باشد و ضخامت آن‌ها نیز معمولاً دو سانتیمتر یا حتی بیشتر است. عموماً اگر عرض یک سنگ از 70 سانتی‌متر بالاتر برود، به آن سنگ اسلب خواهیم گفت. البته متناسب با کاربرد سنگ اسلب، ابعادش هم تغییر خواهد کرد. مثلا سنگ‌های اسلب صادراتی عرضی 120 سانتی‌متر و طول 250 الی 300 سانتی‌متر دارند.

ابعاد سنگ مرمریت

ابعاد سنگ مرمریت به شکل تایل‌های 40 الی 120 سانتی‌متری یا به صورت طولی با عرض 30 و 40 خواهد بود. این ابعاد در نمونه‌های مختلف سنگ مرمریت متغیر است. توجه داشته باشید، هر چقدر که ابعاد این سنگ بزرگتر شود، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود.

ابعاد سنگ کف پذیرایی

ابعاد سنگ کف پذیرایی، متفاوت است؛ چون که برای پوشش دهی این قسمت از ساختمان می‌توان از انواع مختلف سنگ همچون مرمریت، گرانیت یا چینی و غیره استفاده کرد. متداول سایز سنگ کف پذیرایی مانند سنگ کف است که و ابعاد این سنگ ها می‌توانند 40×40  یا 50×50 باشند.

ابعاد سنگ پله

برای سنگ پله هم معمولا از سنگ‌ مرمریت و چینی استفاده می شود. به همین دلیل ابعاد سنگ پله هم متغیر است. سنگ‌ پله در زمان فراوری با ضخامت حدودا 3 سانتی متری تولید می‌شوند؛ در حالی که سنگ‌ مورد استفاده در نما ضخامت 1.6 الی 2 سانتی متری دارد. توجه داشته باشید که ابعاد سنگ‌های پله با عرض حدودا 35 سانتی متر می‌توانند طول‌ 90 Cm یا 1 متر و حتی بیشتر داشته باشند که این موضوع براساس ارتفاع پله ساختمان تعیین می‌گردد.

از چه نوع اندازه ای برای برش در مقیاس جهانی استفاده می شود؟

بزرگترین اندازه ای که به صورت استاندارد یک سنگ مناسب نما ساختمان را می توان برش داد اسلب گفته می شود. ابعاد این نوع سنگ بین 120 تا 220 سانتی متر است. بهتر است بدانید ابعاد این نوع سنگ به صورت استاندارد مشخص شده و در تمام جهان به یک اندازه برش داده می شود. همچنین برای برش هایی که مخصوص نما ساختمان انتخاب می شود نیز براساس سنگ اسلب است. سنگ هایی که برای نما ساختمان انتخاب می شوند در بیشتر موارد برای شستشوی نمای ساختمان نیز مناسب هستند و به راحتی می توان بعد از نصب این نوع سنگ را تمیز کاری کرد. طول و عرض سنگ اسلب نیز با بقیه سنگ های مخصوص نماکاری ساختمان متفاوت است. طول این سنگ بین 3 تا 4 متر و عرض آن نیز 2تا 3 متر است.

 

انواع سنگ اسلب برای نما ساختمان

همانطور که گفتیم سنگ اسلب بزرگترین اندازه ای است که می توان برای سنگ نمای بیرونی یک ساختمان استفاده کرد. ضخامت سنگ اسلب در انواع سنگ هایی که از جنس اسلب هستند یکسان است. انواع این سنگ شامل مرمر، تراورتن، مرمریت و گرانیت اشاره کرد. هرکدام از سنگ هایی که نام برده شدو از خانواده سنگ اسلب محسوب می شوند، شستشو نما آن ها بسیار راحت خواهد بود و موادی که به این نوع سنگ می چسبند نیز به راحتی پاک می شوند.

سنگ نما در ایران در چه ابعادی استفاده می شود؟

در ایران معمولا برای نما ساختمان از سنگ های اسلب استفاده نمی شود و در بیشتر موارد از سنگ های طولی نصب و طراحی می شوند. برای برش سنگ نما ساختمان در کشور ما از استاندارد 40 سانتی متر عرضی استفاده می شود ولی ممکن است در دیگر کشور ها از استاندارد 60 سانتی متر عرضی نیز استفاده شود. البته ابعاد سنگ های تزئینی نما با یکدیگر متفاوت است و نمی توان سنگ هایی که از نوع گرانیت هستند و برای نمای ساختمان گزینه مناسب و کم هزینه تری محسوب می شوند را با سنگ های تزئینی مرمر مقایسه کرد. به دلیل اینکه هرکدام از این سنگ ها استاندارد خاصی برای برش دارند و استاندارد یکسانی ندارند. سنگ های گرانیتی نسبت به سنگ های مرمر برای شستشو نما سخت تر هستند و زمان بیشتری برای شستشو نیاز دارند. نماشویی ساختمان در سنگ های مرمر به راحتی قابل انجام است و هزینه کمتری دارد.

 

سنگ نما استاندارد با چه ابعادی در ایران قابل نصب است؟

استاندارد استفاده از سنگ نما در نمای بیرونی ساختمان های کشور ایران 40 سانتی متر است. یکی از دلایل برش در این طول و عرض را می توان جابه جایی راحت آن دانست. با عرض بیشتر سنگ جابه جایی برای حمل و نصب سنگ مشکل بیشتری خواهد داشت و به راحتی انجام نخواهد شد. علاوه بر این انواع سنگ هایی که بیش از 40 سانتی متر عرض دارند برای نما ساختمان زیبا و شکیل نیستند و نما ساختمان را به خوبی نشان نمی دهند. اگر چه سنگ هایی با عرض کمتر از 40 سانتی متر برای طراحی های داخلی بعنوان یک مدل کوچک استفاده می شود. باقی مانده سنگ های برش خورده 40 سانتی متری معمولا با قیمت مقرون به صرفه برای فروش وجود دارند و می توان با قیمت پایین تری خریداری کرد. بهتر است بدانید سنگ هایی که با استاندارد 40 سانتی متر برش می خورند برای نصب به تجهیزات پیشرفته تری نیاز دارند و با ضخامت یکنواختی نصب خواهند شد.

 

پرکاربرد ترین سنگ نما در ایرانی در چه ابعادی وجود دارد؟

یکی از پرکاربرد ترین سنگ نما هایی که با استاندارد 40 سانتی متری در ایران برش می خورد تراورتن است. این نوع سنگ نما برای راه پله ساختمان، کف محیط و از همه مهم تر برای نما بیرونی قابل استفاده است. بهتر است بدانید به دلیل محبوبیت این سنگ در استفاده نما از دستگاه های بسیار پیشرفته برای برش آن استفاده می کنند. تراورتنی که مناسب کف ساختمان و راه پله ها است با ضخامت 3 سانتی متری برش داده می شود و سنگ های تراورتن که برای نمای بیرونی و مدل رومی استفاده می شود در ضخامت 4 سانتی متری برش داده می شود. از دیگر ویژگی های این نوع سنگ می توان شستشو نما راحت و بدون مشکل اشاره کرد. به دلیل جنس خوب این پس از نصب شستشوی نمای سنگی ساختمان به راحتی قابل انجام است و مواد چسبیده شده به نما نیز به راحتی قابل پاک شدن است.

کلام آخر

سنگ نما ساختمان براساس یک استاندارد خاص برش داده می شود. بزرگترین اندازه و ابعادی که می توان برای سنگ نما ساختمان در نظر گرفت اسلب هستند. این نوع سنگ دارای انواع خاصی است و معمولا در ایران استفاده نمی شود. ابعاد استاندارد برای برش سنگ نما ساختمان در ایران بین 40 تا 60 سانتی متر است. متداول ترین سنگی که در ابعاد 40 سانتی متر درایران استفاده می شود تراورتن است و محبوب ترین سنگ نیز برای تزئین نما خارجی مرمریت است. سنگ انتخاب شده باید از نظر شستشو نما نیز بدون مشکل باشد و بتوان بدون مشکل و با راحتی پاک شود. علاوه بر انتخاب سنگ از نظر زیبایی و محکمی نوع سنگ برای نماشویی ساختمان نیز بسیار مهم است.

ارسال یک دیدگاه