خانه » وبلاگ » مزایا و معایب پنجره های ساختمانی

مزایا و معایب پنجره های ساختمانی

مزایا و معایب پنجره های ساختمانی

عناوین محتوایی که می خوانیم .

پنجره نوعی ورودی است که روی دیوار تعبیه شده و برای عبور روشنایی و همچنین برای عبور هوا در هنگام باز بودن استفاده می شود. پنجره ها به طور معمول دارای شیشه مات یا شفاف هستند و یک چهار چوب دور آن ها را فرا گرفته است. در ادامه قصد داریم با انواع مدل پنجره آشنا شویم. اَشنایی با

انواع پنجره باعث می شود هنگام شستشو نما ساختمان خود محافظه کارانه تر عمل کنید و عمل نماشویی ساختمان را با دقت بیشتری پیش ببرید. همراه ما باشید.

معرفی انواع پنجره

پنجره از زیباترین قسمت های هر خانه ای است. اگر خانه ای فاقد پنجره باشد، نور داخل آن خانه هم بسیار کم خواهد بود. انواع دسته بندی پنجره ها به شرح زیر می باشند:

پنجره های آهنی

پنجره های آهنی از نمونه هایی پنجره است که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. در سال های اخیر به دلیل وجود معایبی که در این نوع پنجره وجود دارد، کاربرد کمتری پیدا کرده است، مزایا و معایب آن به این شرح است.

  • مزایای پنجره های آهنی

یکی از مهم ترین مزایای پنجره های آهنی مقاومت و استحکام بالای آن ها است. از دیگر مزایای پنجره های آهنی رنگ پذیری بالای آن ها را می توان عنوان کرد.

  • معایب پنجره های آهنی:

پنجره های آهنی دارای وزن بالایی هستند.به تبع حمل و جابه جایی آن ها مشکل است. همچنین بالا بودن وزن آن ها باعث کم شدن ایمنی آن ها در برابر زلزله می شود. این پنجره ها با وجود شیشه دو جداره باز هم حرارت و صدا را عبور می دهند. در برابر گرما عایق نمی باشند و در برابر آب نفوذ پذیرند و دچار زنگ زدگی می گردند. از دیگر معایب آن ها که مرتبط با نماشویی ساختمان نیز هست، این است که به راحتی مستعد زنگ زدگی در اثر شستشو مدوام خواهند بود.

 

پنجره های چوبی :

پنجره های چوبی از دیگر نمونه های مختلف پنجره هستند که از گذشته های دور، بشر از این نوع پنجره استفاده کرده است. پنجره های چوبی در دنیای امروزی جایگاه کمی دارند ولی با این حال زیبایی خاصی به ساختمان می دهن. علاوه بر آن یک پنجره چوبی دارای مزایایی به شرح زیر می باشند.

  • پنجره های چوبی در مقابل نور خورشید مقاوم هستند و همچنین عایق صوتی هم هستند.
  • پنجره های چوبی قابلیت رنگ خوری بالایی دارند.
  • این فریم ها هم باعث زیبایی ساختمان می شوند و هم خاصیت نارسایی دارند.
  • استفاده از پنجره های چوبی باعث جلوگیری از اتلاف انرژی و گرم نگه داشتن ساختمان می شوند.

معایب پنجره های چوبی

پنجره های چوبی علاوه بر مزایای ذکر شده دارای معایبی هستند که موجب شده کاربرد کمتری پیدا کنند این معایب به شرح زیر می باشند.

  • در مقابل ضربه و فشار مقاومت کمی دارند و زود می شکنند.
  • پنجره های چوبی در برابر حرارت و گرما مقاوم نیستند و در آتش سوزی باعث شعله ور شدن آتش می گردند.
  • پنجره های چوبی در مدت زمان کوتاهی مورد هجوم موریانه ها می شوند و پوسیده می شوند.

از دیگر معایب این پنجره ها می توان قابلیت نفوذ پذیری آنها اشاره کرد. برای مثال در پروسه شستشو نما ساختمان، به راحتی آب به آن ها نفوذ کرده و باعث پوسیدگی آن ها خواهد شد.

پنجره های چوبی و معایب آن ها

پنجره آلومینیومی

از دیگر نمونه های پنجره، می توان پنجره های آلومینیومی را نام برد که از مقاوم ترین نوع پنجره ها می باشند و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند. پنجره های آلومینیومی استحکام بالایی دارند و هزینه های نگهداری آن ها بسیار کم است. از خصوصیات آن ها می توان گفت:

  • وزن این پنجره ها کم است و جابه جایی آن ها بسیار راحت است.
  • تنها عیبی که پنجره های آلومینیومی دارند این است که انرژی را هدر می دهند و عایق خوبی نمی باشند.

پنجره های آلومینیومی به دو نوع ساده و ترمال بریک تقسیم بندی می شوند که پنجره های ترمال بریک بر خلاف پنجره های ساده که انرژی را هدر می دهند، حالتی دو جداره دارند که مانع از دست دادن انرژی می شوند و کاربرد بیشتری هم دارند. می توان گفت پنجره های آلومینیومی یکی از بهترین جنس پنجره جهت ارائه خدمات نماشویی پنجره ساختمان هستند زیرا نفوذ پذیری و اثرگذاری آب در آن ها کم است.

پنجره های آلومینیومی

پنجره های کامپوزیتی

در عصر جدید برای بهتر شدن عملکرد پنجره ها و جلوگیری از اتلاف انرژی، پنجره های کامپوزیتی ساخته شده اند. در اینجا واژه کامپوزیت به معنی ترکیب است. در تولید این پنجره ها از چندین متریال مختلف بهره برده شده است. این ترکیب باعث شده تا معایب پنجره های قدیمی را نداشته باشند. پنجره های کامپوزیتی شامل پنجره های pvc , upvc هستند که هر دوی آن ها از مواد باز یافتی تولیده شده اند و مزایای فراوانی دارند. مزایای پنجره های upvc عبارت است از:

  • پنجره های upvc وزن کمی دارند و حمل و جا به جایی آنها راحت است.
  • در برابر سرما و گرما می توانند عایق بسیار خوبی باشند.
  • در برابر اشعه خورشید و آتش سوزی مقاومت بالایی دارند.
  • عمر طولانی دارند و هزینه تعمیر آنها بسیار نا چیز است.
  • برای هر شرایط آب و هوایی مناسب هستند و دچار زنگ زدگی نمی شوند.
  • تنوع طرح و رنگ بالایی دارند.
  • قابل شستشو هستند و میزان استحکام بالایی دارند.

می توان گفت امروزه در اکثر نماهای جدید و ساخت منازل مسکونی و تجاری مدرن از این نوع پنجره استفاده می شود علاوه بر آن که این پنجره ها جهت شستشوی نما مناسب هستند، با داشتن ویژگی های منحصر به فردشان می توانند متریال خوبی برای استفاده در سازه ها باشند.

پنجره های upvc

مشخصات پنجره خوب و قیمت مناسب

یک پنجره خوب باید به نحوی طراحی شده باشد که در آب و هوای گرم میزان گرمایی که از نور خورشید جذب می شود را کم کند . همچنین در شرایط آب و هوایی سرد بتواند از اتلاف و هدر رفتن گرما جلوگیری نماید. در ساختمان ها بیشترین میزان اتلاف انرژی از طریق پنجره ها انجام می گیرد، بنابراین داشتن یک پنجره مناسب نقش بسزایی در کاهش هزینه ها خواهد داشت.

انتخاب یک پنجره مناسب تاثیر زیادی در کم شدن هزینه های انرژی و کم شدن گاز های گلخانه ای خواهد داشت. فریم یک پنجره با کیفیت باید از جنس موادی مثل فایبر گلاس یا upvc و مواد مقاوم ساخته شده باشد، همچنین یک پنجره مناسب باید حداقل دو یا چند جداره باشد و بتواند اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز را منعکس نماید. از دیگر ویژگی های یک پنجره مناسب ضد سرقت و ضد ضربه بودن آن است.

سخن پایانی

پنجره ها انواع مختلف دارند و هر کدام ویژگی ها و کارایی های متفاوتی دارند. ما در مطالب بالا توضیحاتی در مورد انواع پنجره و همچنین مزایا و معایب آنها برای شما ارائه کردیم. اگر شما قصد خرید پنجره برای ساختمان خود را دارید و برای انتخاب آن دچار شک و تردید هستید، بهتر است با تحقیق انواع مدل های upvc آن هارا انتخاب کنید.

 

ارسال یک دیدگاه