خانه » وبلاگ » تفاوت رول بولت با انکربولت

تفاوت رول بولت با انکربولت

تفاوت رول بولت با انکربولت

عناوین محتوایی که می خوانیم .

استفاده از پیچ و مهره ها در صنایع ساخت و ساز ساختمان بسیار پرکاربرد است. از این قطعات برای اتصال سازه های بتنی، سنگی و آجری و….استفاده می کنند و در صورتی که این پیچ و رولپلاک ساختمان درست و استاندارد نصب شوند باعث می شود استحکام و ایمنی نمای ساختمان افزایش یابد. ممکن است افرادی که تازه وارد کار ساخت و ساز ساختمان می شوند رولپلاک و رول بولت یا انکر بولت را به دلیل شباهت نام، اشتباه بگیرند. در این مقاله می خواهیم با تفاوت رولپلاک ها و رول بولت و انکر بولت آشنا شویم و کاربرد و ویژگی های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

رول بولت چیست؟

رول بولت یکی از انواع پیچ و مهره ها است، برای اینکه بتوان سنگ یا بتن را به دیگر اتصالات ساختمان نصب کرد، از رول بولت استفاده می کنند. رولت بولت ها از یک پیچ سر مخروطی، واشر، استوانه فلزی پروانه ای و مهره تشکیل شده اند. رول بولت ها یکی از پرکاربرد ترین اتصالات در صنایع ساختمان سازی محسوب می شود. مواد تشکیل دهنده رول بولت از آهن و فولاد است که براساس نیاز باید به صورت گرم یا سرد گالوانیزه شوند. عملکرد رول بولت ها برای پیچ و رولپلاک ساختمان به این گونه است که باید حفره ای به اندازه قطر رول بولت روی سازه بتنی ایجاد شود و سپس رول بولت را با فشار به درون حفره رفته و آن را تراز کرد.

مزایای استفاده از رول بولت

استفاده از رول بولت ها با مزایای بسیاری همراه است از جمله:

  • ایمنی بالا: رول بولت ها به دلیل اینکه از جنس فولادی هستند مقاومت بالایی هم دارند. به همین دلیل بعد از نصب رول بولت به سازه مورد نظر می توان مطمئن شد که سازه مورد نظر نمی افتد یا شل نمی شود.
  • نصب آسان و سریع: برای نصب رول بولت نیازی به تخصص و دانش خاصی نیست و در کوتاه ترین زمان می توان نصب کرد.
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و عوامل شیمیایی: همانطور که گفتیم رول بولت ها از جنس فولاد و با روکش های متنوعی هستند به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی و….. دارند.
  • عدم آسیب به مصالح یا نما: هنگام استفاده از رول بولت ها هیچ گونه آسیبی مثل ترک خوردن یا سوراخ شدن به مصالح وارد نمی شود. به همین از این پیچ و رولپلاک ها در نمای ساختمان بسیار استفاده می کنند.

 

انکر بولت چیست؟

انکر بولت در واقع یک نوع بست است که برای اتصال قطعات به بتن یا سایر مصالح و برای ایمن سازی پله برقی یا آسانسور ها و پیچ و رولپلاک ساختمان و… به کار می رود. انکر بولت ها را می توان نوعی پیچ در نظر گرفت که برای اتصال سطوح به یکدیگر به کار می روند. انکر بولت ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند در نتیجه شما باید در هنگام انتخاب انکر بولت با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خود و نوع انکر بولت توجه داشته باشید چون هدف از استفاده از این قطعه افزایش ایمنی و استحکام سازه مورد نظر است. معمولا جنس انکر بولت ها از فلز است که با فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه روکش شده اند.

مزایای استفاده از انکر بولت

استفاده از انکر بولت ها برای اتصال قطعات سنگین به سطوح مختلف دارای مزایای بسیاری است از جمله:

  • احتمال شکست و جابجایی قطعات سنگین را کاهش می دهد.
  • بالا بردن استحکام و امنیت در تجهیزات سنگین
  • امکان استفاده در سطوح مختلف مثل بتن، سنگ و….
  • زمان نصب نسبت دیگر روش های اتصال قطعات سنگین کمتر است.
  • امکان استفاده در شرایط محیطی مختلف و نا مساعد.

به طور کلی شما می توانید با خیال راحت از انکر بولت ها برای نصب قطعات سنگین استفاده کنید چون امنیت و استحکام ساختمان را افزایش می دهد و مانع از شل شدن یا جابجایی قطعات می شود.

تفاوت های رول بولت و انکربولت انکر بولت

رولپلاک چیست؟

یکی از ملزومات اتصالات پیچی رولپلاک نام دارد که از جنس پلاستیکی هستند و باید در کنار پیچ رول قرار گیرند. اگر می خواهید وسیله ای به دیوار گچی، دیوار بتنی یا هر سطح سخت دیگری نصب کنید به رولپلاک نیاز دارید. رولپلاک ها در انواع مختلفی هستند که یک اتصال محکم و قوی نسبت به رولپلاک های معمولی ایجاد می کنند. نحوه عملکرد رولپلاک ها به این گونه است که شما ابتدا در سازه مورد نظر یا دیوار گچی یا سنگ نما یک سوراخی ایجاد می کنید. رولپلاک درون این سوراخ قرار می گیرد. پیچ باید در این رولپلاک پیچ شود تا سبب گسترش رولپلاک در سازه مورد نظر شود. در نتیجه رولپلاک به مواد می چسبید و پیچ محکم در جای خود نگه می دارد. همانطور که می دانید نما سنگی ساختمان ها به دلیل اینکه وزن زیادی دارند ممکن است با گذشت زمان سنگ از ملات جدا شود و سنگ سقوط کند. بنابراین استفاده از پیچ و رولپلاک نمای ساختمان برای محکم کردن نمای ساختمان استفاده میکنند.

مزایای استفاده از رولپلاک

استفاده از رولپلاک ها مزایای هم دارد از جمله:

  • قابلیت تحمل و فشار بالا
  • جلوگیری از تخریب و ریزش سازه مورد نظر
  • طول عمر بالای رولپلاک
  • ایجاد یک اتصال ایمن و محکم
  • مانع آسیب رساندن به سازه مورد نظر

پیچ و رولپلاک

تفاوت رولپلاک، رول بولت و انکر بولت

امروزه بسیاری از مهندسان که در صنعت ساخت و ساز مشغول به کار هستند دو قطعه رول بولت و انکر بولت را اشتباه می گیرند. به طور کلی ما دو نوع انکر بولت داریم، انکر بولت مکانیکی و انکر بولت شیمیایی. رول بولت ها از دسته انکر بولت مکانیکی هستند. با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد متوجه شدیم که انکر بولت ها و رول بولت ها تفاوت چندانی ندارند و فقط در نحوه عملکرد آنها متفاوت است. اینکه در هنگام انجام کار کدام یک باید بکار رود طبق تخصص مهندسان ساخت و ساز مشخص می شود.انکر و رول بولت ها هر کدام برای اتصال سازه به بتن یا دیوار ها و….. به کار می روند حال اگر زمان استفاده از هر کدام پیچ و رولپلاک ساختمان به درستی تشخیص داده نشود ممکن است سازه مورد نظر تحمل بار و فشار وارده را نداشته باشد و آسیب جدی به ساختمان وارد شود.

تفاوت رول بولت و انکر بولت

کلام پایانی

برای اتصال یک قطعه فلزی یا فولادی به سازه های بتنی، سنگی یا آجری و…. باید از پیچ و رولپلاک ساختمان و انکر بولت ها استفاده کرد. انکر بولت ها در واقع نوعی رولپلاک هستند با این تفاوت که پیچ رولپلاک در رولپلاک قرار می گیرد و همین باعث مقاومت بیشتر می شود. تفاوتی زیادی بین این پیچ و رولپلاک نما وجود ندارد و فقط تا حدودی نحوه عملکردشان با هم متفاوت است. استفاده از هر کدام از این پیچ و رولپلاک ساختمان مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها افزایش ایمنی و استحکام سازه های سنگی و بتنی و….است.

 

ارسال یک دیدگاه