خانه » وبلاگ » تاریخچه پیچ و مهره در جهان

تاریخچه پیچ و مهره در جهان

تاریخچه پیچ و مهره در جهان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

کاربرد پیچ و مهره به گذشته های دور بر می گردد. این وسیله از تجهیزاتی است که در اغلب وسایل استفاده می شود. استفاده از پیچ و مهره نقش زیادی در زندگی بشر داشته و با این ابزار توانسته است وسایل مختلف را بهم متصل کنند. برای مثال می توان گفت از پیچ و رولپلاک به عنوان قطعاتی استفاده می شود که در محکم کاری ساختمان از آن ها بهره برده می شود.استفاده از پیچ و رولپلاک نما ساختمان باعث می شود، در نمای ساختمان محکم کاری بیشتری صورت گیرد.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه تولید پیچ و مهره و انواع پیچ و مهره و کاربرد های مختلف آن توضیحاتی را بیان کنیم. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید با ما همراه شوید.

 

تاریخچه پیدایش پیچ و مهره

بر اساس گفته های پیشینیان تاریخچه تولید پیچ مهره به گذشته های دور بر می گردد، بر اساس این اظهارات اولین بار پیچ و مهره به دست یونیان اختراع شد، البته پیچ و مهره های آن زمان با پیچ و مهره های امروزی بسیار متفاوت بود.

برخی دیگر از تاریخ نویسان نیز اظهار دارند، اولین بار پیچ و مهره در دوران هلنی ها اختراع شده است.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی نظریه های مختلف صورت گرفته مشخص شده که پیچ و مهره برای اولین بار توسط فردی به نام ارشمیدس از کشور یونان اختراع شده است.

ارشمیدس در آن روز ها دستگاهی اختراع کرد که شبیه پمپ آب های امروزی بود و شبیه پیچ و مهره بود به همین خاطر به عنوان اولین اختراع کننده پیچ و مهره شناخته شد. البته بعدها پیچ و مهره شکل های مختلفی به خود گرفت و توانست به شکل انواع یدکی ها جهت مصارف گوناگون از جمله پیچ و رولپلاک نما ساختمان پدیدار شود. امروزه پیچ و رولپلاک ساختمان در اندازه های مختلف تولید می شود.

بعد از اختراع ارشمیدس، فرد یونانی دیگری به نام آرشیتاس که یک ریاضی دان بود وسیله ای اختراع نمود که کاربردی مانند کاربرد پیچ و مهره های کنونی داشت.

در زمان گذشته که بیشتر وسایل از چوب بودند، جنس پیچ و مهره ها هم از چوب بودد و بیشتر از آنها در کارخانه های ساخت شراب، گرفتن روغن دانه ها و… استفاده می شد. حال آن کع امروزه می توان از آن ها بهره های بسیاری برد.

آشنایی با انواع پیچ و مهره

پیچ و مهره ها بر اساس کاربردی که دارند و همچنین دیگر شرایط از متریال های مختلفی ساخته می شوند. برای مثال می توان گقت جنس پیچ و رولپلاک نما ساختمان با جنس پیچ و مهره یک دستگاه صنعتی یکی نخواهد یود و مشخصا اندازه یکسانی هم نخواهند داشت. با هم به معرفی جنس های مختلف پیچ و مهره می پردازیم.

  • فولاد

پیچ و مهره فولادی از ترکیب کروم و فولاد کم کربن ساخته شده است که در برابر خوردگی مقاوم است. در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی که حالت خورندگی دارند خورده نمی شود. از پیچ و مهره های ضد زنگ در صنایعی مانند نظامی و ساخت و ساز و… استفاده می شود.

  • پیچ و مهره ضدزنگ 8-18

این نوع فولاد از متداول ترین فولاد برای ساخت ابزار الات می باشد. این فولاد از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل ساخته شده است.

  • پیچ و مهره ضد زنگ 316

پیچ و مهره ضد زنگ 316 قیمتی بلاتر از 8-18 دارد و قابل استفاده در محیط های نمکی و کلرید است و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.

  • پیچ و مهره ضد زنگ 410

 

پیچ ومهره 410 از پیچ و مهره 8-18 مقاوم تر است ولی در برابر خوردگی چندان مقاوم نیست.

  • سیلیکون برنز

این نوع پیچ و مهره با ترکیبی از قلع و مس و میزان کمی سیلکون درست شده است . پیچ و مهره های آن در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و به خاطر میزان استجکام بالایی که دارند، جایگزین اتصالات برنجی می شوند. پیچ و مهره های برنجی ظاهری شبیه مس دارند و در اغلب کار های ظریف نجاری کاربرد دارند.

  • پیچ و مهره برنج

این نمونه پیچ و مهره از ترکیب برنج و مس تشکیل شده است. هم در مقابل خوردگی مقاوم است و همچنین هادی جریان الکتریسته است. این نوع پیچ و مهره به خاطر بافت نرمی که دارد کمتر استفاده می شود. بیشترین میزان استفاده آن به خاطر زیبایی ظاهری آن است.

پیچ و رولپلاک نما ساختمان

کاربرد پیچ و مهره در صنعت

پیچ و مهره ها برای اتصال دو قطعه به کار می روند و در صنعت کاربرد فراوانی دارند و در اغلب صنایع الکترونیک، خودروسازی، ساخت و ساز، صنایع نفت، صنایع گاز و… کاربرد دارند.

در زیر به کاربرد پیچ و مهره در صنایع مختلف می پردازیم.

  • صنعت خودرو سازی:

صنعت خودرو سازی از پر کاربرد ترین صنایعی است که پیچ و مهره کاربرد فراوانی در اتصالات آنها دارد و در قطعات گوناگون خودرو مانند گیربکس، موتور، دستگیره ها، ترمز ها،موتور و دیگر قسمت های مکانیکی استفاده می گردد.

  • ساخت و ساز:

از پیچ و مهره ها در صنعت ساخت و ساز برای ثابت نگه داشتن سازه های فلزی، نصب کردن تجهیزات، گازی و برقی استفاده می شود.

  • الکترونیک:

از پیچ و مهره ها در صنایع الکترونیک ثابت نگه داشتن مدارهای الکتریکی و اجزای قطعات الکترونیکی و استفاده می شود.

  • قطعات مکانیکی:

در صنعت قطعات مکانیکی از پیچ و مهره ها برای وصل کردن و ثابت نگه داشتن اجزای مختلف مانند دستگاه ها، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و قطعات مکانیکی به کار می روند.

  • صنعت نفت و گاز

از پیچ و مهره ها در صنایع نفت و گاز برای اتصال و تثبیت اجزای مختلف مانند شیرها، پمپ ها و تجهیزات گازی و نفتی استفاده می گردد.

  • صنعت الکترونیک و برق

در صنعت برق و الکترونیک پیچ و مهره ها برای ثابت نگه داشتن قطعاتی مانند سیم و کابل ها، تابلو ها، سیستم های الکترونیکی و برقی استفاده می گردد.

پیچ و رولپلاک ساختمان

راهنمایی خرید پیچ و مهره

در هنگام خرید پیچ و مهره باید دقت کنید پیچ و مهره ای که شما می خواهید خریداری کنید چه کاربردی دارد؟ آیا این پیچ و مهره را می خواهید برای مصرف صنعتی بخرید یا ساختمانی؟ مشخصا پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با پیچ و رولپلاکی که برای یک قطعه صنعتی به کار می رود، فرق خواهد داشت.

باید به نکاتی توجه کنید از جمله:

  • گرید پیچ یا مهره چند است؟
  • قطعه مورد نظر دارای چه استاندارد هایی باشد؟
  • ابعاد و سایز پیچ و مهره مورد نظر چند است؟
  • همچنین پوشش یا آبکاری آن از چه نوعی است؟

راهنمای خرید پیچ و رولپلاک و انواع مهره

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی تاریخچه پیچ و مهره و انواع مختلف پیچ و مهره و کاربرد آن پرداختیم. برای خرید پیچ و مهره در مرحله اول باید ببینید برای چه کاری می خواهید از آن استفاده کنید. سپس اقدام به خرید آن کنید، برای خرید یک پیچ و مهره با کیفیت و مقاوم می توانید به مجموعه های معتبری مراجعه کنید تا از اصل بودن کالای خریداری شده خود اطمینان حاصل کنید.

 

ارسال یک دیدگاه