خانه » وبلاگ » اجزای پنجره دو جداره

اجزای پنجره دو جداره

اجزای پنجره دو جداره

عناوین محتوایی که می خوانیم .

همان طور که می دانید یکی از مهمترین قسمت های یک ساختمان که در زیبایی و روشنایی ساختمان تاثیر می گذارد، پنجره ها هستند. در گذشته بیشتر از پنجره های معمولی استفاده می کردند. پنجره معمولی یا تک جداره باعث اتلاف انرژی می شود به همین دلیل با گذشت زمان پنجره های دو جداره جایگزین پنجره های معمولی شدند. زمانی که شما قصد خرید پنجره دو جداره دارید، باید ابتدا مشخصات فنی پنجره را بررسی کنید به این دلیل که پنجره ها دارای مدل، رنگ و طرح و کیفیت های متفاوتی هستند. اجزای تشکیل شده پنجره دو جداره در قیمت و کیفیت پنجره تأثیر گذار هستند، به همین دلیل در این مقاله می خواهیم شما را با اجزای تشکیل دهنده پنجره های دو جداره آشنا کنیم.

پنجره دو جداره چیست؟

در ابتدا قبل از اینکه با اجزای پنجره دو جداره آشنا شوید تعریف مختصری از پنجره دو جداره شرح می دهیم. پنجره دو جداره به پنجره هایی گفته می شود که از دو لایه شیشه تشکیل شده است. پنجره های دو جداره عایق بسیار خوبی در برابر حرارت و صدا هستند. معمولا این پنجره ها از نوع یو پی وی سی و آلومینیومی ساخته می شوند که شما می توانید با توجه به نوع سازه از آنها استفاده کنید. برای اینکه میزان انتقال گرما و سرما از شیشه به کمترین حالت ممکن برسد از گاز آرگون در شیشه های دو جداره استفاده می کنند. استفاده از پنجره دو جداره در ساختمان علاوه بر اینکه نمای زیبایی به ساختمان می بخشد و هنگام شستشوی نما هم به راحتی تمیز و پاکیزه می شود.

پنجره دو جداره

اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره

هنگام خرید پنجره دو جداره شاید بگویید که پنجره از یک قاب و شیشه تشکیل شده است و نیازی به بررسی ندارد. اما این طور که شما فکر می کنید نیست، شما باید قبل از خرید پنجره برای ساختمان خود تمام موارد مثل جنس شیشه در خدمات شستشوی نما، رنگ و کیفیت و… را بررسی کنید. حتی قیمت پنجره های دو جداره براساس پروفیل و رنگ می تواند متفاوت باشد. در نتیجه ضروری است که از اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره اطلاع داشته باشید. اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره شامل

  • پروفیل
  • شیشه
  • یراق آلات
  • لوازم جانبی

در ادامه هر یک از این عناصر تشکیل دهنده را تجزیه و تحلیل و مورد بررسی قرار می دهیم.

  • پروفیل

یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره پروفیل است که در طول عمر پنجره تأثیر بسیاری دارد. معمولا پروفیل هایی که بکار می برند آهن، آلومینیوم و یو پی وی سی هستند که هر کدام ویژگی های مخصوصی دارند. بهترین پروفیل پنجره، پروفیل یو پی وی سی است چون قیمت مناسب و طول عمری بیشتر دارد به همین دلیل محبوبیت بیشتری هم در بین مردم دارد. پروفیل های یو پی وی سی دارای آرماتور هایی هستند که باعث دوام و پایداری و ضد سرقت بودن پنجره می شوند. یکی از مزایای پروفیل یو پی وی سی این است که می توان در هر اندازه و شکلی پردازش کرد مثلا می توان روی قاب پروفیل یو پی وی سی از لمینت های رنگی استفاده کرد تا ظاهری زیباتر به نمای ساختمان ببخشد.

پروفیل پنجره دو جداره

  • شیشه

شیشه دو جداره از دو ورق که توسط یک قاب فلزی از هم جدا شده اند، ساخته شده است. فضایی که بین این دو شیشه ایجاد می شود باید توسط یک گاز بی خطر پر شود. گازی که بین دو شیشه را پر می کند می تواند گاز آرگون، گاز کریپتون یا ترکیبی از این دو نوع گاز باشد. بنابراین دلیل عایق بودن پنجره های دو جداره علاوه بر جنس و نوع فریم پنجره، گاز بین صفحات دو‌ شیشه هم است. شیشه یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره است که باید شیشه ای با کیفیت تولید شود تا در آینده بین دو شیشه بخاری ایجاد نشود. همچنین با انتخاب یک شیشه با کیفیت و مناسب می توان هم در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی کرد، هم آرامش و امنیت بیشتری ایجاد کرد و از همه مهمتر هنگام نماشویی شیشه ساختمان در کوتاه ترین زمان ممکن می توان شیشه ها را تمیز و براق کرد.

شیشه پنجره دو جداره

  • یراق آلات

منظور از یراق آلات همان قطعاتی است که باعث باز و بسته شدن پنجره می شود. با یراق آلات می توان نوع باز و بسته شدن پنجره را مشخص کرد. به طور کلی یراق آلات و نحوه باز و بستن شدن پنجره ها سه نوع هستند، یراق تک حالته، یراق دو حالته و یراق کشویی که هر سه نوع بسیار پر فروش هستند. از یراق آلات و بازشوها می توان هم در پنجره های دو جداره با پروفیل یو پی وی سی و هم آلومینیومی استفاده کرد. در انتخاب یراق آلات باید دقت بسیاری داشت چون یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره است و باید با کیفیت باشد.

  • لوازم جانبی

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره لوازم جانبی است که کاملا اختیاری است و در صورت نیاز می توانید تهیه کنید. کرکره، توری پلیسه از محبوبیت ترین لوازم جانبی پنجره ها محسوب می شود که می توانید با سلیقه خود انتخاب کنید. اگر قصد خرید لوازم جانبی برای پنجره دو جداره دارید، سعی کنید عناصر با کیفیت انتخاب کنید چون در طول عمر پروفیل و پنجره مؤثر است و دوام بیشتری هم دارند.

اجزای تشکیل دهنده پنجره دو جداره

کلام پایانی

برای شستشوی نمای یک ساختمان علاوه بر اینکه نوع سنگ و نوع نما مهم است، پنجره های بکار رفته در ساختمان هم بسیار مهم است. استفاده از پنجره های دو جداره نما و جلوه خاصی به ساختمان می دهد و از طرفی هنگام نماشویی ساختمان نصب این پنجره ها شستشوی نما را آسان تر می کند. پنجره های دو جداره از دو لایه شیشه تشکیل شده است که بین شیشه ها از آرگون یا کریپتون پر می شود. اگر قصد دارید از پنجره های دو جداره در ساختمان خود استفاده کنید حتما اجزای تشکیل دهنده پنجره را بشناسید و مورد بررسی قرار دهید چون نوع پروفیل، نوع شیشه، رنگ و…. از مواردی هستند که بر روی قیمت پنجره ها و از همه مهمتر دوام و طول عمر پنجره ها تأثیر می گذارد.

 

ارسال یک دیدگاه