خانه » وبلاگ » آجر چیست؟ مشخصات فنی و کاربردی

آجر چیست؟ مشخصات فنی و کاربردی

آجر چیست؟ مشخصات فنی و کاربردی

عناوین محتوایی که می خوانیم .

همان طور که می دانید یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین مصالح ساختمانی آجر است. آجر ها معمولا در اشکال و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شوند و همین تنوع باعث شده در طرح های قوسی شکل یا گنبدی شکل بتوان به راحتی از آجر استفاده کرد. امروزه به دلیل اینکه آجر ها جلوه زیبا تری دارند می توان در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. آجر به دلیل اینکه قیمت پایین تری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارد بسیار پرکاربرد است و در بیشتر پروژه های ساختمانی به کار می روند، هم چنین یکی از مزایای آجر این است که در هنگام شستشو نما به راحتی می توان آلودگی ها و جرم های روی نمای ساختمان از بین برد. در این مقاله قصد داریم با انواع آجر و مشخصات فنی آن آشنا شویم.

آجر چیست؟

در ابتدا می خواهیم بدانیم آجر چیست؟ آجر از دسته مصالح ساختمانی محسوب می شود که ساختار آن مستطیلی شکل است و از خاک رس قرمز رنگ تهیه می شود. آجر ها بسیار با دوام و مستحکم هستند و برای استفاده در کار های عمرانی، دیوار ها، سنگ فرش ها و…. به راحتی قابل دسترس هستند. در زمان های گذشته برای ساخت آجر آنها را به صورت دستی می ساختند و در برابر هوا قرار می دادند تا خشک شود، اما امروزه به کمک دستگاه‌ های مخصوص و در کوره های آجر پزی ساخته می شوند. معمولا آجر ها را با توجه به شرایط محیطی در اندازه های مختلف، انواع و مواد متعددی تولید می شوند تا سازگاری بالایی داشته باشند.

انواع آجر و مشخصات فنی آن ها

آجر ها در انواع و اشکال مختلفی تولید می شوند و مناسب با نوع پروژه کاری به کار می روند. قبل از انتخاب آجر بهتر است با انواع آن آشنا باشید و خودتان تشخیص دهید چه نوع آجری مناسب پروژه شما است. در انتخاب نوع آجر باید دقت لازم را داشته باشید. شما باید آجری انتخاب کنید که هنگام شستشوی نمای ساختمان به راحتی بتوان آن را تمیز کرد. در اینجا همه انواع آجر های موجود در بازار به شما معرفی می کنیم.

آجر لعابی: آجر لعابی آجر لعابی توسط یک روکش لعابی به رنگ قرمز، نارنجی و آبی پوشیده شده است و زیبایی آجر را چند برابر کرده است. روکش لعابی باعث می شود در برابر شرایط جوی آب و هوا محافظت شوند و هنگام شستشو نما به آسانی پاکیزه و تمیز شوند.

آجر نسوز: آجر های نسوز جدیدا بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است. ابن آجر ها در برابر حرارت مقاومند به همین دلیل عایق حرارتی خوبی هستند. آجر نسوز به دلیل اینکه بادوامند و طول عمر بیشتری بیشتر در شومینه ها استفاده می شوند.

آجر بتنی: آجر های بتنی به صورت صاف و یکدست و به طور اتوماتیک تولید می شوند. این آجر ها را می توان برای دیوار چینی، پی چینی و….به کار برد.

آجر آهکی: آجر آهکی از سیلیکات کلسیم تشکیل شده است به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر فشار دارد در دیوار های باربر کاربرد دارند.

آجر سفال: آجر های سفالی نسبت به دیگر آجر ها بسیار سبک وزن هستند و باعث افزایش سرعت ساخت می شوند و عایق صوتی خوبی محسوب می شوند.

آجر نانو: آجر نانو توسط یک روکشی پوشیده می شود. استفاده از این پوشش نانو باعث می شود آجر در برابر آلودگی ها محافظت شود این ویژگی آجر های نانو باعث شده در هنگام شستشو نما به راحتی شسته و پاکیزه شوند.

آجر ماشینی: آجر های سوراخ دار نوعی از آجر های ماشین هستند و همانطور که از نامش مشخص است در کارخانه ها تولید می شوند. آجر های ماشینی قیمت مناسبی دارند و می توان در بیشتر پروژه های ساختمانی بکار برد.

انواع آجر ها

مزایای استفاده از آجر

استفاده از آجر مزایای بسیاری به همراه دارد از جمله:

  • دسترسی آسان به مواد اولیه
  • مقرون به صرفه بودن
  • دارای ابعاد و اندازه های مختلف به همین می تواند بافت های متفاوتی را ایجاد کند.
  • تخریب ساختمان های که با آجر ساخته شده اند آسان و راحت تر است.
  • مقاومت بالا در برابر آتش، باد و رطوبت
  • در هنگام تولید آجر آلودگی محیطی کمی ایجاد می شود.
  • مستحکم و بادوام
  • نگهداری آسان و راحت
  • دارای ظاهری زیبا
  • در هنگام شستشو نما به کمک روش های مختلف نماشویی ساختمان به راحتی تمیز می شوند.
  • استفاده مجدد از آنها

مزایای آجر

کاربرد آجر

یکی از مهمترین کاربردهای آجر این است که در بنایی برای ساخت دیوار استفاده می شود. برای چیدن آجر و اتصال آجر ها به یکدیگر باید از ملات استفاده کرد. در بسیاری از مکان ها مثل مساجد، بنا های تاریخی، خانه های مسکونی با استفاده از آجر ساخته شده اند. آجر ها به دلیل اینکه انواع مختلفی دارند با توجه به مواد به کار رفته و نوع آجر در بخش های مختلف در حال ساخت کاربرد دارند. علاوه بر موارد گفته شده آجر ها به دلیل اینکه در سایز های کوچک به راحتی قابل استفاده و …هستند کاربردهای دیگری هم دارند از جمله:

  • می توان در کف ساختمان استفاده کرد به دلیل اینکه مقاومت سایشی بالایی دارند.
  • به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و دما می توان در دیوار چینی و نما چینی استفاده کرد.
  • آجر ها دارای مقاومت بالایی در برابر فشار دارند در نتیجه می توان در پی سازی از آنها استفاده کرد.
  • برخی از آجر ها به شکل تزیینی ساخته می شوند و می توان در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار برد.
  • آجر به دلیل بافتی که دارد می توان در قسمت هایی که به صورت گنبدی شکل، قوسی و طاق و هستند، استفاده کرد.

کاربرد آجر ها

کلام پایانی

یکی از فرآورده های ساختمانی آجر ها هستند. آجر های به گونه های سفالی، بتنی، آهکی، نانو و آجر نسوز و….تولید می شوند. آجر ها در دیوار چینی، پی چینی، کف پوشی و…. به کار می روند. آجر ها چه در نمای بیرونی ساختمان چه در نمای داخلی ساختمان بکار روند باید طی دوره های منظمی تمیز شوند. برای تمیز کردن و شستشو نمای آجری با طناب باید از گروه های نماشویی ساختمان ها کمک بگیرید تا نمای ساختمان از هر نوع آجری باشد از هر گونه آلودگی تمیز و پاکیزه شود.

 

ارسال یک دیدگاه